Controlul respectării reglementărilor naționale și internaționale în domeniul transportului rutier de mărfuri și colete ar putea revenit, din nou, Serviciului Vamal. Asta după ce aceste funcții de control au fost transferate, în decembrie 2017, de la Serviciul Vamal către Agenția Națională Transport Auto (ANTA). O inițiativă legislativă în acest sens a fost înregistrată recent de către un grup de deputați. Astfel, se propune completarea Codului transporturilor rutiere cu un articol, care prevede că:
  • Agenția Națională Transport Auto va realiza controlul respectării reglementărilor naționale și internaționale în domeniul transporturilor rutiere de către operatorii de transport rutier străini pe teritoriul Republicii Moldova;
  • Serviciul Vamal va efectua controlul asupra respectării reglementărilor naționale și internaționale în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri și colete de către operatorii de transport rutier străini, la punctele de trecere a frontierei de stat;
  • Poliția de Frontieră va asigura controlul respectării reglementărilor naționale și internaționale în domeniul transporturilor rutiere de persoane de către operatorii de transport rutier străini, a taxei pentru folosirea drumurilor (vinieta), la punctele de trecere a frontierei de stat.
Autorii menționează că proiectul vine să soluționeze problemele apărute după intrarea în vigoare a modificărilor la Codul transporturilor rutiere, aprobate în decembrie 2017. Acestea au exclus din competența Serviciului Vamal atribuțiile de a efectua controlul asupra respectării legislației în domeniul transporturilor rutiere, inclusiv privind colectarea taxelor rutiere pentru unitățile de transport neînmatriculate în Republica Moldova. Aceste funcții au revenit Agenției Naționale Transport Auto. Chiar dacă modificările au fost operate cu scopul de a majora încasarea taxelor pentru folosirea drumurilor și pentru a fluidiza anumite procese, nu au fost evaluate riscurile pentru domeniul transporturilor. Ca rezultate, legiutorii subliniază că aceste acțiuni vor conduce la pierderi pentru bugetul de stat, deteriorarea infrastructurii drumurilor, dar și punerea în pericol a siguranței rutiere. Asta pentru că ANTA nu poate, totuși, garanta respectarea prevederilor privind evidența și utilizarea autorizațiilor pentru dreptul de exploatare a infrastructurii rutiere din Republica Moldova, dar și a documentelor internaționale semnate de către țara noastră.