Conduce o asociație a micilor întreprinzători din Republica Moldova și a demonstrat că prin perseverență vocea oamenilor de afaceri poate fi auzită. Vorbim despre Liliana Busuioc, director - executiv la Foreign Small Enterprise Alliance, care zi de zi muncește pentru a contribui la dezvoltarea mediului de business din țara noastră. Care sunt provocările unei asemenea activități și ce rezultate a înregistrat, dar și ce calități trebuie să întrunească cei care doresc să meargă pe calea dezvoltării unui business, aflați din interviu. BizLaw: De ce antreprenorii trebuie să se asocieze, doar fiecare dintre ei activează cu scopul de a obține profit personal? Liliana Busuioc: Într-adevăr, scopul activității de antreprenoriat este obținerea profitului, dar nu putem vorbi despre o afacere profitabila și viabilă, dacă nu gândim strategic.
Fiecare antreprenor este conștient că doar o viziune pe termen lung îi poate asigura succesul, iar acesta nu depinde doar de abilitățile antreprenorului și de nișa de piață a acestuia.
Politicile publice, legislația, factorii economici și sociali influențează mediul antreprenorial pe teremen lung. În țările capitaliste cultura asociativă are peste 100 de ani. Oamenii de afaceri din Republica Moldova vor învăța că, pentru a asigura un mediu antreprenorial favorabil și a-l influența prin implicare proactivă, este nevoie sa se asocieze în asociații. Printr-o voce colectivă ei pot fi o forță care poate schimba lucrurile. 34643070_10212228862097183_2223155968118620160_nBizLaw: Dvs. conduceți o asociație care apără interesele oamenilor de afaceri. Care sunt cele mai mari provocări pe care le întâmpinați în activitate? Liliana Busuioc: Cele mai mari provocări sunt legate de situațiile în care antreprenorii invocă anumite probleme care sunt sistemice și complexe, iar soluționarea lor nu depinde de un singur factor de decizie și poate dura mulți ani. Mă refer la fenomene precum corupția, abuzul de putere, schimbarea sistemului de impozitare, migrarea forței de muncă. BizLaw: Care este misiunea FSEA în Republica Moldova? Liliana Busuioc: Misiunea noastră este de a contribui la dezvoltarea unui mediu de afaceri favorabil pentru dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii care activează în Republica Moldova. Bizlaw: Câți membri aveți în prezent și cine sunt aceștia?  Liliana Busuioc: FSEA este o asociație multi-sectorială. În prezent, asociația are 45 de membri din diverse industrii: retail, HoReCa, industria alimentara, producere, IT, prestări servicii, media ș.a. BizLaw: Unul din obiectivele FSEA este ca în anul 2018 să atragă mai mulți membri. De ce trebuie să vină anume la dvs, pentru că în țară activează mai multe asociații care per general declară același scop, promovarea unui dialog cu autoritățile în favoarea businessului?  Liliana Busuioc: FSEA este o asociație pentru antreprenorii care vor sa activeze cu integritate în Moldova și vor să fie proactivi. Noi ne axăm pe provocările și constrângerile cu care se confruntă o afacere mică sau medie. Faptul că suntem o asociație mult-industrială este un avantaj pentru membrii noștri. Ei pot face un schimb de experientă, pot avea abordări diferite și propune soluții creative la probleme, fapt care deseori este greu de obținut cu partenerii din aceeași industrie. Noi avem creată infrastructura de dialog public-privat, suntem membri activi pe cele mai importante platforme de dialog din țară și, deseori, suntem luați în considerație și de partenerii străini.  BizLaw: Cât de deschise sunt autoritățile statului la necesitățile oamenilor din business? Cât de deschise sunt pentru a găsi soluții la impedimentele în activitatea lor? Este dificil să interacționați cu autoritățile? Unde întâmpinați reticență? Liliana Busuioc: FSEA este membru activ pe cea mai importantă platformă de dialog public-privat, Consiliul Economic pe lângă prim-ministru. De când suntem membri am reușit să stabilim un dialog constructiv, am înregistrat și câteva istorii de succes și apreciem această platformă ca foarte deschisă și lucrativă. În cadrul grupurilor de lucru pot fi aduse în discuție orice problemă sistemică care afectează business-ul în Moldova.  Pe lângă Consiliu Economic, suntem membri în cadrul Comitetului Consultativ pe lângă Serviciul Vamal, unde la fel am putut aborda situații care afectează membrii noștri și găsi soluții constructive pentru ele. FSEA mai participă și la alte platforme de dialog create ad-hoc pentru discuții publice unde se dezbat anumite legi pentru a asigura transparența decizională.
Situația este mai grea atunci când vine vorba de sistemul birocratic, care din păcate este un impediment mare pentru antreprenori, în special pentru cei care vor să activeze cu integritate și transparent. Deseori, antreprenorii sunt nevoiți să se confrunte singuri cu situațiile dificile și neclare când vine vorba de accesibilitatea și transparența informației pentru desfășurarea activității de antreprenoriat.
În acest context FSEA va implementa timp de un an un proiect finanțat de Departamentul de Stat al SUA - O voce mai puternică pentru businessul mic. Prin acest proiect ne propunem sa abordăm această problemă și să  contribuim la soluționarea ei prin organizarea de întâlniri între membrii FSEA și reprezentanții Guvernului și a altor instituții de stat.  BizLaw: Cum sunt convinse autoritățile atunci când considerați că punctul dvs. de vedere trebuie să fie acceptat? Liliana Busuioc: Prin scrisori de poziție bine documentate, argumente și exemple din activitatea ÎMM-lor, de asemenea invităm membrii noștri să se expună direct acolo unde este cazul. BizLaw: Prin ce metode promovați interesele mediului de business? Liliana Busuioc: Participarea activă pe platformele de dialog public-privat, scrisori de poziție, organizare de întâlniri între membrii FSEA și reprezentanții Instituțiilor de Stat. În acest sens în ultima perioadă am organizat Dejunuri de Afaceri cu Ambasadorul SUA, Ministrul Finanțelor, Directorul ANSA, Directorul MIEPO, Serviciul Fiscal de Stat. Astfel contribuim la crearea unui dialog bilateral și le oferim posibilitatea membrilor de a-și expune problemele, iar reprezentanților instituțiilor de Stat le oferim posibilitatea de a cunoaște din prima sursă care este percepția mediului de afaceri în raport cu instituțiile conduse de ei. De asemenea, în cadrul acestor întâlniri punem bazele unui dialog constructiv și deschis. BizLaw: Cât de bine sunt cunoscute regulile de joc în afaceri de către persoanele 34689889_10212228862217186_2679844084129988608_ncare fac afaceri în Republica Moldova, dar și de către autorități? Liliana Busuioc: La acest capitol trebuie sa menționez că de foarte multe ori întâlnesc oameni de afaceri care nu au o claritate în ceea ce privește desfășurarea afacerii lor și în ceea ce privește îndeplinirea tuturor cerințelor legale și a actelor permisive. ÎMM-le sunt foarte vulnerabile la acest capitol pentru ca nu au resurse financiare suficiente sa achite juriști profesioniști pentru a se informa. În acest sens ei cauta informația la instituțiile care le reglementează și aici apar confuziile. Deseori informația nu este clară, nu întotdeauna este accesibilă. Dacă o obții verbal, ea poate fi interpretata diferit, dar dacă în scris aproape întotdeauna răspunsurile sunt evazive. BizLaw: Dvs. interacționați cu antreprenorii zi de zi. Ce calități trebuie să aibă persoana care vrea să inițieze o afacere? Liliana Busuioc: Viziune strategică, competente de analiza, gândire critică, perseverenta etc. BizLaw: Antreprenorii din Republica Moldova au reușit să se acomodeze cu regulile economiei de piață? Utilizează suficiente metode pentru a se promova?  Liliana Busuioc: Din fericire, în prezent, modalitățile de promovare sunt foarte accesibile intreprinderilor mici. Mulțumită creșterii utilizatorilor de rețele sociale și a internetului mobil antreprenorii își pot promova afacerea fără resurse exorbitante, ceea ce cu câțiva ani în urma era aproape imposibil.  BizLaw: În societate este un stereotip că, deși calitatea produselor autohtone este la nivel înalt, atitudinea față de clienți lasă foarte mult de dorit. De ce se întâmplă așa? Liliana Busuioc: Cred ca asta tine de cultura antreprenorială. Cultura antreprenorială în Republica Moldova are 25 de ani și este încă în proces de dezvoltare, așa că mai avem de lucru. Dar cu creșterea concurenței va crește și calitatea serviciilor, produselor și a deservirii. BizLaw: Credeți că starea actuală a lucrurilor din țară sunt suficiente pentru a convinge investitorii străini să vină la noi în țară? Liliana Busuioc: Din perspectiva ÎMM-lor majoritatea antreprenorilor care aleg sa investească în Moldova într-o afacere mică deseori o fac mai mult din motive personale decât antreprenoriale. BizLaw: Vă mulțumesc!