Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței a venit cu un avertisment către agenții economici și consumatori prin care informează că pe piață activează inspectori falși. Și anume, unele asociații obștești se prezintă la locurile de activitate al agenților economic și efectuează controale. În context, autoritățile subliniază că reprezentanții asociațiilor obștești nu au niciun drept legal de a efectua controale la agenții economici, cu atât mai mult să ceară bani pentru serviciile prestate. În cazul în care persoana consideră că i-a fost încălcat drepturile sale în calitate de consumator, trebuie să se adrese la Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței, la numărul de telefon 022 74 14 64. Conform prevederilor art. 30 al Legii privind protecția consumatorilor, Asociațiile Obștești ale consumatorilor, au următoarele drepturi:
  • să înainteze în instanţe judecătoreşti acţiuni pentru protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale consumatorilor, fără achitarea taxei de stat;
  • să adreseze, atât organelor de control, cât şi organelor procuraturii, propuneri privind tragerea la răspundere a persoanelor vinovate de producerea şi comercializarea produselor, prestarea serviciilor care nu corespund cerinţelor prescrise sau declarate, precum şi de nerespectarea drepturilor consumatorilor, prevăzute de legislaţie;
  • să informeze, în baza reclamaţiilor primite de la consumatori, organele abilitate cu funcţii de protecţie a consumatorilor despre produsele, serviciile necorespunzătoare;
  • să solicite instanţei de contencios administrativ competente anularea în tot sau în parte a actelor, emise de autorităţile publice, care lezează drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor şi care contravin legislaţiei;
  • să organizeze, în modul stabilit de lege, efectuarea expertizei produselor, serviciilor în ceea ce priveşte conformitatea lor cerinţelor prescrise sau declarate;
  • să înainteze agenţilor economici şi organelor abilitate cu funcţii de protecţie a consumatorilor propuneri privind îmbunătăţirea calităţii produselor, serviciilor şi interzicerea comercializării produselor necorespunzătoare;
  • să sesizeze organele abilitate cu funcţii de protecţie a consumatorilor referitor la produsele, serviciile necorespunzătoare sau care pun în pericol viaţa, sănătatea ori securitatea consumatorilor, referitor la clauze abuzive în contracte şi practicile incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii;
  • să primească de la organele abilitate cu funcţii de protecţie a consumatorilor informaţii şi răspunsuri referitor la propunerile şi sesizările înaintate;
  • să organizeze chestionarea consumatorilor în scopul elucidării opiniei publice despre calitatea produselor comercializate şi preţurile lor;
  • să informeze consumatorii, prin intermediul mass-media, despre calitatea produselor, serviciilor, încălcarea drepturilor şi intereselor lor legitime, despre rezultatele consultării opiniei publice;
  • să întreţină relaţii de colaborare internaţională în domeniul protecţiei consumatorilor;
  • să înainteze autorităţilor administraţiei publice propuneri pentru modificarea legislaţiei în vigoare în domeniul protecţiei consumatorilor;
  • să efectueze activităţi de informare şi de consiliere în domeniul protecţiei consumatorilor;
  • să reprezinte interesele consumatorilor în procedura de mediere la soluţionarea litigiilor dintre consumator şi vânzător/prestator.