În cazul unor probleme apărute în timpul călătoriei cu avionul, pasagerii vor putea beneficia de asistență adresându-se direct la Autoritatea Aeronautică Civilă. Guvernul a aprobat modificări la Regulamentul privind compensarea și asistența pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare, anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor. Documentul prevede transferarea atribuțiilor privind protecția drepturilor consumatorilor în domeniul transportului aerian de la Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor la Autoritatea Aeronautică Civilă. Autoritățile susțin că în acest mod va spori protecția pasagerilor în raport cu operatorii aerieni, asistența fiind oferită nemijlocit de către instituția cu funcții de control şi supraveghere în domeniul aviaţiei civile. Amintim că, regulile și drepturile pe care le aveți în calitate de pasager al transportului aerian se conțin în Regulamentului privind compensarea şi asistenţa pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare şi anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor. Aceastea se aplică:
  • pasagerilor care pleacă de pe un aeroport situat pe teritoriul Republicii Moldova;
  • pasagerilor care pleacă de pe un aeroport situat într-o ţară terţă către un aeroport situat pe teritoriul Republicii Moldova, cu excepția cazurilor în care aceştia au primit indemnizaţii sau compensaţii şi au beneficiat de asistenţă în ţara terţă respectivă, în cazul în care operatorul aerian al zborului respectiv este un operator aerian din Republica Moldova.
Există și un regulament al Uniunii Europene (Drepturile pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare, a declasării, a anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor în temeiul Regulamentului (CE) nr. 261/2004) în care sunt scrise drepturile pe care le aveți în calitate de pasageri. Directiva europeană este aplicabilă dacă:
  • decolaţi de pe orice aeroport situat în UE;
  • aterizaţi pe teritoriul UE la bordul unei aeronave aparținând unui transportator aerian din UE sau Islanda, Norvegia ori Elveţia.
Refuzul la îmbarcare
  • Dacă vi se refuză îmbarcarea împotriva voinței dvs., operatorul aerian este obligat să vă acorde imediat despăgubiri și asistenţă.
  • Puteți fi și în situația în care vi se propune voluntar să renunțați la rezervarea pe care o aveți, desigur în schimbul unei indemnizații pe care o negociați pe loc cu operatorul aerian.
Întârzierea zborului
  • Dacă zborul întârzie mai mult de 5 ore aveţi dreptul la rambursarea costului biletului. Din momentul în care acceptaţi soluţia rambursării, compania aeriană este scutită de obligaţia de a vă asigura continuarea călătoriei sau de a vă oferi alt tip de asistenţă.
  • Compania aeriană are datoria să vă informeze asupra drepturilor de care beneficiaţi şi asupra motivelor refuzului îmbarcării, anulării zborului sau întârzierii prelungite a acestuia (în general, este vorba despre orice întârziere de peste 2 ore, cu excepţia zborurilor pe distanţe de peste 3.500 de km, caz în care se iau în considerare întârzieri de până la 4 ore).
Anularea zborului Dacă zborul dvs. a fost anulat, aveți următoarele drepturi:
  • să fiți informaţi despre anulare;
  • să vi se ofere explicaţii privind posibilităţile de transport alternative;
  • să vi se ofere asistenţă de către operatorul aerian și o redirecționarea deplasării cu un zbor alternative;
  • să primiți o compensaţie din partea operatorului aerian.
Mai multe detalii despre drepturile în calitate de pasageri avia, vedeți aici.