Infractorii cibernetici se folosesc de diferite tipuri de înșelăciuni pentru a obține date personale sau bani. Fraudele din mediul online pot fi dăunătoare pentru firme, mai ales atunci când angajații nu sunt preveniți despre tipurile de fraudă care pot apărea în mediul online sau chiar telefonic. În acest sens, polițiștii din România au oferit o serie de sfaturi utile companiilor, scrie avocatnet.ro.

Firmele se pot confrunta cu probleme serioase dacă nu își previn angajații despre fraudele din mediul online. Așadar, angajații din cadrul firmei pot cădea în capcana fraudelor de tip ”mesaj de la șef” ori fraudelor cu facturi.

Frauda de tip ”mesaj de la șef” se referă la angajații autorizați să efectueze plăți. Infractorul sună sau trimite un e-mail, pretinzând că este unul dintre managerii companiei și îl determină pe angajat să plătească o factură falsă ori să efectueze un transfer de bani din contul firmei.

În cazul de față, angajatorii trebuie să conștientizeze faptul că lor le revine sarcina de a-i informa pe angajați și de a-i preveni despre acest tip de fraudă. Angajatorii îi pot sfătui pe angajați să fie atenți atunci când fac plăți. Prin urmare, angajatorul poate implementa protocoale privind plățile și poate actualiza securitatea tehnică în cadrul firmei. Este necesar, în cazul de față, să se pună în aplicare o procedură pentru a se verifica legitimitatea cererilor de plată primite prin e-mail.

Angajatorii își pot sfătui salariații în felul următor:

  • să aplice în mod strict procedurile de securitate pentru plăți;
  • să verifice cu atenție adresele de e-mail atunci când se gestionează informații sensibile/transferuri de bani. Fraudatorii folosesc adesea e-mail-uri de tip ”copycat”, unde un singur caracter diferă de adresa originală;
  • dacă există îndoieli cu privire la un ordin de transfer, e de preferat ca angajatul să consulte un coleg competent, chiar dacă i s-a solicitat discreția;
  • să nu deschidă niciodată link-uri sau atașamente suspecte primite prin e-mail. Trebuie acordată o atenție deosebită când se verifică e-mail-urile personale pe computerele companiei;
  • dacă angajatul primește un e-mail sau un apel suspect, trebuie întotdeauna să informeze departamentul IT.
O altă fraudă des întâlnită este aceea prin facturi. Frauda cu facturi are loc atunci când o firmă este contactată de cineva care pretinde că este reprezentantul legitim al unui furnizor de bunuri și/sau servicii. Angajații, care se ocupă de plăți în cadrul firmei, sunt determinați să plătească facturi false în conturile escrocilor.

În acest caz, angajatorul trebuie să-și informeze angajații despre frauda cu facturi și să le explice cum să evite o asemenea înșelăciune. Angajatorul trebuie să-și instruiască personalul responsabil cu plata facturilor.

Angajatorii trebuie să-și sfătuiască salariații să verifice toate cererile care vin de la creditorii firmei, mai ales dacă acei creditori vor să modifice detalii din facturile ulterioare. Ideal este să fie folosite detalii de contact din corespondențele anterioare sau, cel mai simplu, să raporteze conducerii și departamentului încercările de fraudă.

Sfaturile polițiștilor vin în contextul în care la nivel european este desfășurată o campanie de informare privind fraudele online.