Într-o lume în care aproape totul se întâmplă pe internet, apar tot mai multe instrumente și soluții de promovare a unei afaceri care are prezență online. Tot mai des întâlnim noțiunea de SEO (Search Engine Optimization), care vine în ajutorul celor care își doresc să fie primii în motoarele de căutare. Ce trebuie să facă cei care își doresc să se activizeze online, de ce este nevoie de SEO și cum anume poate ajuta acest instrument, am încercat să aflăm de la Radu Plugaru, directorul companiei SEOlium.

BizLaw: În era în care totul se întâmplă pe internet, o afacere poate să reziste dacă nu este prezentă în mediul online? 

Radu Plugaru: Teoretic, da. În pofida faptului că multe afaceri aleg promovarea online, există afaceri (mai mici, adevărat) care nu au prea mare nevoie să fie prezente în mediul virtual. De regulă este vorba de magazine mici, unde mergem pentru că se află aproape de casă. În unele cazuri, internetul ocupă o parte infimă din piața de desfacere.

BizLaw: O companie poate renunța la reclama tradițională, dacă investește în SEO?

Radu Plugaru: O întrebare dificilă, care atrage un răspuns aparent facil: ”depinde”. Acest ”depinde” se întâmplă de altfel foarte des în SEO, un domeniu căruia nu-i plac deloc generalizările. De aceea sunt tentat să spun că, în cazul unor companii, ar putea funcționa, în cazul altora – nu, și că ar trebui făcute studii de caz foarte concrete. Intuitiv vorbind, o companie poate renunța la ceva ce nu-i aduce clienți, expunere – altfel, reclama tradițională (reclama de la TV, radio, anunțurile publicitare de prin oraș etc.) este bună, problema este că nu vine neapărat să întâmpine o necesitate, cum o fac, spre exemplu, anunțurile sau rezultatele organice din Google, când oamenii chiar caută produsul/serviciul respectiv.

BizLaw: In house sau contract cu agenții specialitate: care e cea mai eficienta metodă de lucru pe online?

Radu Plugaru: agenție SEO are avantajul de a avea procesele puse la punct și o echipă deja antrenată, ceea ce garantează anumite lucruri. A angaja in-house ar însemna nu doar o investiție bănească, dar și timp alocat angajatului, traininguri, unde mai pui că la Chișinău este destul de dificil să dai de un specialist SEO bun, care să fie și dispus să fie angajat in-house. 

BizLaw: Care este profilul general al unui utilizator de Internet din Moldova? Care sunt cele mai căutate cuvinte de moldoveni în Internet?

Radu Plugaru: În spațiul virtual, se șterg, de fapt, granițele și nu este atât de simplu de făcut un profil unic și realist al utilizatorilor din Moldova. Desigur, în ceea ce ține de căutări, ne deosebim prin limbaj, prin caracterul căutărilor, cele mai folosite cuvinte le putem găsi pe Google Trends.

Am făcut și noi o cercetare similară cu o altă ocazie, căutând toate cuvintele românești din DEX, vrând să aflăm care este topul celor mai populare cuvinte românești, fără limite geografice.

BizLaw: Sunt pregătiți moldovenii pentru reclame personalizate? Dar pentru a interacționa cu roboți, de exemplu cu ChatBot-uri?

Radu Plugaru: ChatBot-urile nu sunt invenții atât de înspăimântătoare... Poate doar uneori ineficiente. Din nou, nu cred că ne deosebim prea mult de alte țări la acest capitol. Nici reclamele personalizate, care sunt făcute cu bun simț, nu au de ce să necesite o pregătire anume.

BizLaw: Ce buget lunar trebuie să investească lunar o companie în SEO pentru a obține rezultate? 

Radu Plugaru: Există companii care investesc 30 de EUR în SEO lunar și, desigur, o astfel de promovare nu are niciun rost. Bugetul minimal de promovare este în jur de 500 EUR, însă variază în funcție de companie.

Investiția trebuie să fie direct proporțională cu rezultatele dorite. Unde mai pui că uneori avem rezultate doar peste 3-4 luni de SEO, alteori durează mult mai mult, în funcție de concurență.

BizLaw: Modificările legislației privind protecția datelor cu caracter personal influențează activitatea companiilor SEO? Cum anume?

Radu Plugaru: Google nu consideră respectarea legilor GDPR un factor de rankare. Site-urile trebuie să se asigure că nu folosesc emailurile clienților fără ca aceștia să-și dea consimțământul. Asta nu ține neapărat de SEO, ci de adiministrarea corectă a afacerii.

BizLaw: Care este situația pe plan național pe piața SEO? Agenții economici apelează mai des la companii sau la specialiști individuali?

Radu Plugaru: E adevărat că deocamdată există o neîncredere generală în SEO, dat fiind faptul că oamenii nu prea știu ce mâncare de pește este promovarea online și ce să se aștepte de la specialiștii SEO. De aceea companiile preferă să economisească bugetul în detrimentul promovării SEO, angajând un singur om care să se ocupe de tot ce ține de marketing. Uneori acest lucru se justifică, însă, pe termen lung, agențiile SEO ar putea garanta un volum mai mare de lucru.

BizLaw: Avocaților le este interzis prin lege să își facă publicitate. Totuși ei pot contracta servicii de SEO sau nu? Cel fel de servicii pot primi pentru a nu încălca normele legale?

Radu Plugaru: Este permis, însă articolele pe care le vom publica pentru ei nu vor fi materiale publicitare de tip ”laudativ”, cum precizează legea respectivă, ci se vor publica pe site-uri care au tangență cu justiția și, în plus, aceste articole vor trata subiecte de justiție, fiind scrise de specialiștii în domeniu și fiind utile publicului interesat.

BizLaw: Care a fost cea mai mare sumă primită de compania pe care o conduceți dintr-un contract încheiat în Moldova?

Radu Plugaru: Pot să spun că suma era alcătuită din 4 cifre. Altfel, am avut mai multe contracte de acest gen, însă nu țin să fac un top al clienților pe asemenea criterii. Un client bun nu înseamnă doar suma pe care o achită.

BizLaw: La care etapă agenții economici trebuie să investească în SEO? Merită de alocat buget imediat ce compania și-a început activitatea sau doar după ce au fost puse la punct toate procesele de activitate si interacțiune cu clienții?

Radu Plugaru: Ar fi bine să existe o promovare SEO permanentă – SEO nu este ceva ce trebuie să faci doar pentru o perioadă scurtă de timp. Este o luptă continuă și, chiar dacă ai succes temporar, renunțarea la SEO ar putea costa foarte scump.

BizLaw: Vă mulțumim!