Măsuri privind desfășurarea activității administrativ-judiciare în instanțele judecătorești începând cu data de 15 mai 2020 au fost adoptate de Consiliul Superior al Magistraturii din România, scrie avocatnet.ro

Hotărârea nr. 734/2020 a secției pentru judecători a CSM cuprinde măsuri necesare pentru a avea o abordare coordonată în toate instanțele din România în următoarea perioadă. 

Concret, hotărârea CSM cuprinde reguli derogatorii de la regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătorești:

  • vacanța judecătorească pe 2020 va fi de doar o lună, între 1 - 31 august; pe perioada vacanței vor putea fi judecate și cauze non-urgente, dacă se decide asta;
  • adaptarea programelor de lucru, inclusiv cu publicul, reglementarea accesului distinct la arhive pentru consultarea dosarelor (intervale orare alocate distinct avocaților, consilierilor, experților etc.);
  • programarea ședintelor: echilibru între soluționarea cu celeritate a cauzelor și asigurarea sănătății publice;
  • accesul în instanțe - recomandări: accesul participanților în săli cu zece minute înainte de intervalul orar în care sunt fixate cauzele; la compartimentele de lucru cu publicul să se facă programări prealabile, online sau telefonic; accesul justițiabililor ar putea fi chiar limitat în scopul respectării distanțării sociale; în orice caz, accesul acestora să fie permis, pe cât posibil, în intervalul orar alocat; intrarea și ieșirea să se facă prin locuri diferite, dacă e posibil;
  • personalul, justițiabilii și alți participanți să poarte echipamente de protecție (măști, de pildă) în instanță; judecătorii vor putea să ceară înlăturarea din sala de judecată a celor care nu poartă echipamentul cerut;
  • întocmirea listei de ședință prin gruparea cauzelor pe intervale orare, astfel încât să fie cât mai puțini oameni în același timp în sala de judecată;
  • grefierul va fi prezent în sala de ședință cu 15 minute înainte de începerea ședinței; punerea la dispoziție a dosarelor se va face în timpul ședinței doar în intervalele orare alocate cauzelor respective;
  • strigarea cauzelor pentru amânare fără discuții se poate face doar în intervalul orar alocat grupului de cauze din care acestea fac parte;
  • în cauzele nonpenale, dacă e posibil, ședințele să se țină prin videoconferință;
  • transmiterea electronică a documentelor, pe cât posibil.