Administrația publică centrală urmează să treacă prin schimbări profunde și, pe alocuri, dureroase. Se va tăia din numărul ministerelor, departamentelor și agențiilor, dar și din numărul funcționarilor publici. Și toate acestea pentru a eficientiza instituțiile statului, dar și pentru a optimiza cheltuielile de la buget. Cei care vor rămâne în sistem, vor avea o motivație în plus. Fondul de salarizare, care deja a fost stabilit, va fi distribuit unui număr mai mic de funcționari. Prin urmare, salariile vor crește. Proaspătul director al Centrului de Implementare a Reformelor, Iurie Ciocan, a răspuns la întrebările Bizlaw.md și a povestit de ce a acceptat să devină persoana care „va tăia în carne vie” și cum va avea loc procesul de reformare a administrației publice din Republica Moldova. Bizlaw: Care este rolul Centrului de Implementare a Reformelor? De ce a fost necesară crearea unei noi instituții, în condițiile în care Guvernul încearcă să meargă pe optimizare instituțională? Iurie Ciocan: Apare o nouă instituție, care nu este parte a Guvernului, care nu este în subordinea Guvernului, care nu vine în subordinea niciunei instituții publice, decât a prim-ministrului, sensul căreia este de a implementa reforme. Pornind de la ideea că un sistem poate fi schimbat sau poate fi reformat, prin efort extern. Practica arată că prin eforturi interne, modificarea ori optimizarea unei structuri este pe cât se poate de dificilă. De fiecare dată pe intern apare rezistența la ieșirea din zona de confort și atunci trebuie să apară o forță externă și, această forță, în cazul dat, va fi Centrul de Implementare a Reformelor, care va impulsiona implementarea acestor reforme. În momente cum este acel de față, la ieșirea din zona de confort, indiscutabil vor fi revizuite atât funcțional, cât și structural, toate instituțiile publice, ceea ce va duce atât la optimizarea folosirii banului public, cât și la creșterea calității de servicii publice prestate de către Guvern. Bizlaw: Înainte a fi creată această instituție, presupun că a fost și o etapă de pregătire Iurie Ciocan: Indiscutabil, nu se începe reforma odată cu crearea acestui Centru de Implementare a Reformelor. Un lucru important a fost dus de către Cancelaria de Stat, la această etapă, în frunte cu doamna Lilia Palii. Dumneaei a condus o echipă de experți. Din documentele văzute de mine, este un grup de experți extrem de competenți, atât naționali, cât și internaționali care au elaborat suficiente materiale, documente, care sunt pregătite pentru a fi implementate. Inclusiv, au fost elaborate viziuni strategice de modificarea structurală și funcțională a administrației publice centrale, cu o viziune clară, strategică, despre cum reforma administrației publice centrale se va reflecta și va curge ulterior în reforma administrației publice locale, inclusiv cu reforma teritorial administrativă, în perspectivă. Acest grup de experți, în frunte cu doamna Lilia Palii, până la acest moment, au făcut un efort enorm, generând aceste documente, care, în etapa următoare, urmează să fie implementate. [caption id="attachment_11314" align="alignnone" width="1000"]IMG_1584 Foto: newsmaker.md[/caption] Bizlaw: Cum s-a ajuns la dvs. ca să conduceți acest Centru? De ce ați acceptat această funcție, este o provocare? Cum veți împăca funcția de director al noii instituții cu cea de membru CEC? Iurie Ciocan: Din start trebuie să clarificăm lucrurile: funcția la Centrul de Implementare a Reformelor nu este o funcție publică, nu este din categoria funcțiilor de demnitate publică. Este o funcție de consultanță și eu voi conduce un grup de experți naționali, care va fi susținut și de experți internaționali, angajați de către partenerii de dezvoltare. Scopul nostru este de a elabora popuneri pentru reformarea anumitor direcții de activitate în organele guvernamentale centrale, cât și celor de la nivel local. Scopul de bază este optimizarea utilizării banilor publici și creșterea calității prestării serviciilor publice. Cum am ajuns eu acolo? Decizia aparține prim-ministrului, dumnealui mi-a propus această muncă, punând accentul pe anumite calități, pe care zice dumnealui că eu le am pentru a implementa din exterior, uneori poate forțat aceste reforme.
„După cum arată practica internațională, aceste reforme sunt destul de incomode, dar strict necesare”.
Bizlaw: Ați acceptat această funcție fiind conștient că veți deveni o persoană mai puțin populară? Iurie Ciocan: Dar când am fost eu popular? Toată activitatea pe care am avut-o la Comisia Electorală Centrală a fost o activitate în binele societății, sunt ferm convins, dar într-un final, actorii de bază, politicienii, partidele politice, candidații în alegeri, de fiecare dată au încercat să găsească țap ispășitor, anume în Comisia Electorală Centrală și nu în grădina lor, atunci când pierdeau alegerile ori atunci când obțineau scoruri mai mici. Eu am o imunitate foarte bine formată la tot felul de asemenea atacuri.
„Atât timp cât știu că am în mână legea, am scopurile clar definite, care nu ies în afara legii, eu merg înainte. Și asta am să fac!”
Bizlaw: De unde va începe reforma? Iurie Ciocan: Sarcina primordială este implementarea reformei adminstrării publice centrale. Tot ceea ce înseamnă Guvern, ministere, departamente, agenții... Sarcina prioritară este optimizarea structurală și funcțională a acestor instituții. Fiecare minister, fiecare departament, fiecare agenție, au funcțiile lor de bază, pentru ce au fost create. În momentul în care începe analiza funcțională a acestora, îți dai seama că aceste instituții deja „s-au îngrășat” cu diverse structuri, care sunt alipite acestora, dar care nu produc plusvaloare. Deservesc activitatea acestei agenții. Aici noi credem că toate aceste funcții de deservire, de suport vor fi centralizate în altă parte, iar administrația publică centrală va rămâne doar cu funcțiile sale de bază, de generare a politicilor în domeniu și, respectiv, exercitarea controlului privind implementarea acestor politici în modul stabilit. Bizlaw: Câte ministere, câți miniștri, câte agenții vor rămâne? Iurie Ciocan: Este prematur de zis acest lucru. Tot ceea ce ține de reformă, sigur, în afară de partea de expertiză și examinarea părții tehnologice, ține, în mare parte, de voința politică. Eu, personal m-am convins că domnul Pavel Filip, ca și prim-ministru, are toată dedicația și voința politică de a implementa această reformă, ceea ce îmi dă mie încrederea că dumnealui va implementa ceea ce experții vor elabora, pornind de la viziunile dumnealui cum trebuie să arate acest lucru. Este funcția unui politician de acest rang să vină cu viziuni. Partea inclusiv a Centrului, inclusiv a experților, inclusiv ceea ce a făcut până în prezent Cancelaria de Stat, cum am zis că a fost făcut un lucru enorm, inclusiv în ultima perioadă sub conducerea doamnei Palii, s-au elaborat documente de expertiză, dar implementarea acestor documente, propriu-zise, ține de voința politică. Aici, politicienii trebuie să-și asume responsabilitatea pentru efectele acesteia. Bizlaw: Dar acea listă a ministerelor, care anterior a apărut în presă, este aproape de adevăr? Iurie Ciocan: Haideți să spunem că este una aproximativă, dar încă se mai lucrează la îmbunătățirea acestor documente. Eu cred că nu a rămas mult timp până când vom ieși și în dezbateri publice cu propuneri absolut concrete la acest subiect. Bizlaw: Această reformă presupune ca unii miniștri să nu se mai regăsească în funcție. Ce se întâmplă cu miniștrii ai căror ministere vor fi absorbite? Iurie Ciocan: Nu vreau și nu e bine să ne axăm asupra unor anumite persoane, pentru că persoanele sunt în serviciul public, la o anumită etapă vin, la o altă etapă pleacă. Noi trebuie să vorbim despre structuri, instituții și funcțiile acestor instituții. În momentul în care se va decide comasarea unor anumite instituții, chiar dacă este vorba de ministere, nu se va pierde din responsabilitatea ramurală a acestor ministere, pentru că ramurile economiei naționale, de activitate a Guvernului, trebuie păstrate și ele vor fi reflectate în structurile noi. Chiar dacă nu vor fi reflectate sub forma de minister, ele vor fi reflectate în interiorul altor structuri și specialiștii cheie, vorbesc aici și de funcționari publici, și de demnitari publici,  se vor revedea într-o anumită viitoare structură. Sigur că nu în deplină măsură și nu toți, pentru că, odată cu optimizarea mai multor funcții, vor fi redistribuite către alte instituții, ori către agenții.
„Chiar dacă unele persoane vor primi anumite compensații la disponibilizare, ulterior, se vor întreprinde măsuri pozitive pentru angajarea acestora în câmpul muncii. Statul este principalul actor care nu este interesat în creșterea șomajului”.
Bizlaw: De când se vor simți efectele acestei reforme? Nu mă refer la disponibilizări, dar la partea cu eficiența instituțională? Iurie Ciocan:  Haideți să presupunem, printr-un exercițiu al imaginației, că de mâine noi avem o nouă structură a Guvernului. Păi, în primul an de după implementare a acestei noi structuri, după calculele făcute de experți, se vede o economie a banilor publici, o economie aproximativ de până 40 la sută din banii cheltuiți.  Eficientizarea fondurilor publice este unul din scopurile prioritare a acestei reforme, și, respectiv, optimizarea eficienței. Totodată, problema salarizării în domeniul public este o problemă dureroasă, o problemă care de mult timp se află pe agenda Guvernului. S-a reușit, în bugetul consolidat păstrarea fondului de salarizare într-un anumit volum deja existent și odată cu micșorarea numărului de funcții, acest volum de bani, care este destinat salarizării în domeniul public, va fi distribuit unui număr mai mic de persoane.
„Respectiv, salariile, în domeniul public, vor crește și funcțiile publice vor deveni și mai atractive. Statul va avea posibilitate să-și selecteze specialiști profesioniști”.
Bizlaw: Cât timp va fi necesar pentru implementare și prin ce etape se va trece? Iurie Ciocan: Vom merge pe implementări etapizate. Acest lucru se vede și în Strategia privind reforma administrației publice 2016-2020, aprobată în iulie 2016. Această Strategie a fost elaborată cu forțele expertizei naționale în cadrul Cancelariei de Stat și cu suportul specialiștilor internaționali. La baza s-au luat  toate standardele elaborate la nivel de Uniunea Europeană în limita conceptului Sigma, este un concept care ține de principiile de bază de activitate a administrației publice, niște standarde generale acceptate la nivelul Uniunii Europene. Acest efort făcut de Cancelaria de Stat, sub conducerea doamnei Palii, a dus și la crearea unui plan de acțiuni, privind implementarea strategiei de reformă, în administrarea publică locală, unde această etapizare este descrisă -  2016-2018. Așa, putem remarca, astăzi, că în interiorul Cancelariei de Stat s-a purces la această reformă, au fost optimizate funcțiile - structura Cancelariei de Stat. Chiar în acest an, în 2017,  Cancelaria de Stat a intrat în noul an cu o nouă structură, cu noi forțe, cu noi viziuni. Acest lucru înseamnă că anume Cancelaria de Stat, fiind ca o reflecție a întregului Guvern, a servit și servește, în continuare, un exemplu cum ar trebui să fie modernizată o instituție publică. [caption id="attachment_11315" align="alignnone" width="1000"]IMG_1578 Foto: newsmaker.md[/caption] Bizlaw: Ați menționat că veți conduce o echipă de experți naționali. Iurie Ciocan: În primul rând, o echipă de experți naționali, dar această echipă va fi susținută de un grup de experți internaționali. Aici trebuie să venim cu cuvinte de mulțumire pentru suport Agenției germane GIZ (Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei – n.r.), care susține activ implementarea acestei reforme, inclusiv prin delegarea experților care ne vor ajuta să vedem mai bine această reformă, să ținem în vizorul nostru practica internațională. Nu suntem noi primii care vrem să optimizăm structurile guvernamentale. Administrarea publică centrală – pornind din biroul prim-ministrului și finalizând, ca și scopuri de perspectivă, cu cea mai mică primărie din Republica Moldova. Bizlaw: Per total, câte persoane vor activa în cadrul Centrului? Iurie Ciocan: Stafful va fi flexibil. Acum mergem pe elaborarea unor modificări la legea privind statul funcționarului public, pentru a avea posibilitate de a detașa anumiți funcționari publici, bine pregătiți, din diferite instituții, pentru a colabora cu noi în cadrul Centrului și de a genera mecanisme de implementare a reformelor. Nu vom avea un staff fix, bătut în cuie, cu X persoane. La fiecare sarcină se vor crea echipe specializate de oameni bine pregătiți, pentru a putea face față anume acestei sarcini. Pentru că dacă vorbim de reforma sistemului spitalicesc, ori dacă vorbim de reforma de asistență socială sau dacă vorbim de reforma sistemului de oferire a gradului de dizabilitate, pentru fiecare dintre aceste reforme, pentru că e vorba de reforme ramurale, vor fi create grupuri de experți specializați în domeniul dat, dar ele toate vor fi sub auspiciile Centrului. Rolul meu, ca și director al acestui Centru, este de a organiza aceste echipe, de a selecta specialiștii cheie și de a le da motivația necesară pentru ca noi să ajungem la scopul stabilit, în cazul dat de reformă. Bizlaw: Cât timp va funcționa acest Centru? A fost creat pe o perioadă determinată sau nelimitată? Iurie Ciocan: Astăzi, din documentele de fondare, nu se vede o perioadă determinată. Este o perioadă nedeterminată, dar trebuie să fim conștienți că reforma nu se efectuează peste noapte. Nu este posibil să facem în trei luni o anumită reformă. Da, ea poate fi pornită, însă efectele ei vor fi simțite în timp și vor fi divizate în etape. La etapa actuală, am pornit pregătirea planurilor de activitate, pornind de la planul de acțiuni privind implementarea Strategiei, pentru cel puțin viitorii doi ani.
„Nu putem să zicem că toată reforma din Republica Moldova va fi implementată în următorii doi ani, vom merge pas cu pas, instituție cu instituție și vom reuși să implementăm reforma așa cum o văd mai bine specialiștii în domeniu.”
Este bine că există voință politică de a da prioritate viziunilor tehnice a experților din domeniu, iar dorința politicienilor, de a păstra locurile de muncă inutile, a devenit auxiliară. În cazul dat se pune accentul pe eficientizarea tuturor business proceselor, diminuarea forțelor implicate și diminuarea resurselor financiare utilizate odată cu creșterea eficienței și rezultatelor muncii funcționarilor. Bizlaw: Vă mulțumesc!