Cinci reprezentanții ai societății civile din cadrul Consiliului pentru Prevenirea Torturii (CpPT) condamnă inițiativa comună a Avocatului Poporului și Ministerului Justiției de alichida Consiliul în calitate de Mecanism Național pentru Prevenirea Torturii (NPM).

Legea privind Avocatul Poporului prevede în prezent că Mecanismul Național pentru Prevenirea Torturii (NPM) este instituit în formula Consiliului pentru Prevenirea Torturii (CpPT). Consiliul/Mecanismul este compus din 7 membri (Avocatul Poporului, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului şi 5 membri ai societății civile – aleşi prin concurs public în 2016).

CpPT menționează în mesajul de condamnare a inițiativei că de la înființare, din octombrie 2016 și până în prezent, a reușit să devină o instituție colegială cheie în sistemul de prevenire a torturii și altor rele tratamente în Moldova prin implicarea activă a membrilor societății civile din cadrul Consiliului. Consiliul monitorizează deja de trei ani situația privind respectare drepturilor persoanelor care sunt private de libertate prin verificarea condițiilor materiale de detenție, dar şi din punct de vedere a asigurării respectării garanțiilor împotriva relelor tratamente, neglijarea cărora poate facilitează tortura/rele tratamente).

Consiliul menționează că a reușit să desfășoare 75 de vizite (în toate tipurile de detenție), să elaboreze și transmită autorităților peste 50 de rapoarte care au cuprins peste 1.000 de constatări și peste 700 de recomandări sistemice . De asemenea, pentru prima dată după o perioada de 9 ani, Consiliul a reușit să elaboreze și să expedieze Rapoarte Anuale (pentru anul 2017 și 2018) Subcomitetului ONU pentru Prevenirea Torturii. De asemenea, membrii Consiliului au prezentat instituțiilor internaționale de profil (CPT, UN CAT, UN SPT) opinii separate privind subiectele ce țin de situația torturii în Moldova, semnalând probleme grave şi urgente. Acest fapt ar fi trezit nemulţumiri inclusiv din partea Oficiului Avocatului Poporului, deoarece CpPT a prezentat constatări extrem de critice.

Membrii CpPT  mai menționează că în baza rapoartelor cu constatări sistemice ale CpPT, mai mulți apărtori au reușit prevenirea detenției în locurile nepotrivite din perspectiva neadmiterii relelor tratamente. Aceleași rapoarte ar fi stat la baza a cel puțin 7 cauze de câștig în fața CtEDO.

Consiliul a subliniat că este regretabil faptul că Avocatul Poporului și membrii Oficiului Avocatului Poporului au negat/infirmat orice întrebare adresată de catre membrii societății civile din cadrul Consiliului, încă din toamnă 2018, dacă se intenționează schimbarea formulei Mecanismului sau dacă există o astfel de inițiativă. Cu toate acestea, inițiativa Avocatului Poporului era deja înaintată Ministerului Justiției.

În acest context, ,embrii societății civile din cadrul CpPT au condamnat o astfel de atitudine și excludere a membrilor Consiliului din partea societății civile, de la oportunitatea de a discuta la faza inițială inițiativa elaborată de Avocatului Poporului de lichidare a Consiliului pentru Prevenirea Torturii.

Potrivit CpPT, inițiativa neglijează contextul național în care apărătorii pentru drepturile omului, precum și Organizațiile Societății Civile, sunt supuși presiunilor pentru a reduce rolul ultimelor ca garant de independență și transparență. Consiliul consider că revenirea MNPT-ului la modelul ”Ombudsman +” (care a existat până în 2015), unde sectorul neguvernamental va fi menținut la nivel consultativ, formal, fără rol decisiv, va reduce semnificativ gradul de independență a instituției și va altera eficiența măsurilor de prevenire a torturii și a tratamentului inuman și degradent. Anterior, în Moldoa a funcționat modelul ”Ombudsman +” a funcționat, iar Ombudsmanul de atunci s-a discreditat grav în timpul evenimentelor din 7 aprilie 2009, nefiind în stare să reacționeze eficient la provocările existente în vederea îndeplinirii mandatului său de prevenire a torturii.

Totuși, membrii societății civile din cadrul CpPT au salutat intenția Ministerului Justiției de a oferi o platformă de discuții privind eficacitatea funcționalității Consiliului pentru prevenirea torturii în calitate de Mecanism Naționale pentru Prevenirea Torturii, precum și de a examina alte oportunități de revizuire a formulei actuale a Mecanismului în vederea sporirii impactului și gradului de independență funcțională.

Consiliul a menționat că va publica în următoarele zile opinia privind formatul optimal pe care trebuie să-l îmbrace Mecanismul Național pentru Prevenirea Torturii.