Folosirea mijloacelor tehnice speciale, pentru obţinerea ascunsă de informaţii de către persoanele fizice sau juridice neîmputernicite în acest sens prin lege, va fi interzisă. Legea cu privire la activitatea specială de investigații va fi modificată. Ministerul Justiției a prezentat pentru consultări publice proiectul de modificare și completare a acesteia. Autorii documentului susțin că, adoptarea Legii nr. 59 din 2012 a schimbat radical conceptul activităţii operative/speciale de investigaţii. Regimul juridic al acestei activităţi a fost egalat, practic, regimului juridic al acţiunilor de urmărire penală. Astfel, aceasta a instituit, în general, conceptul de realizare a activităţii speciale de investigaţii în scopul descoperirii infracţiunilor, fiind minimizate efectele de prevenire a faptelor penale şi de realizare a sarcinilor de apărare a securităţii statului, ordinii de drept etc. Una din cele mai grave probleme, în opinia autorilor proiectului, constă în instituirea conceptului de dispunere a efectuării majorităţii măsurilor speciale de investigaţii, exclusiv în cadrul dosarului penal. Ei susțin că înfăptuirea unor măsuri speciale de investigaţii, exclusiv după pornirea urmăririi penale, a neutralizat eficacitatea activităţilor realizate de către SIS. O altă problemă este birocratizarea excesivă a activităţii speciale de investigaţii, al cărei concept esenţial este operativitatea. Astfel, se propune substituirea autorizării de către procuror a unor activităţi ce nu constituie o imixtiune excesivă în viaţa privată a persoanei cu autorizarea acestora de către conducătorul organului ce desfăşoară activitate specială de investigaţii, fapt care va spori eficienţa şi operativitatea de desfăşurare a acestora. Totodată, legea în vigoare nu reglementează regimul juridic al mijloacelor tehnice speciale, destinate obţinerii ascunse a informaţiei. Existenţa unor astfel de norme este necesară, iar excluderea acestora odată cu modificarea legii în 2012, a creat un vid legislativ care a avut ca efect diminuarea controlului statului asupra mijloacelor tehnice speciale destinate pentru obţinerea ascunsă a informaţie. Lipsa unor astfel de reglementări, ce interzic expres deţinerea mijloacelor tehnice speciale pentru obţinerea ascunsă a informaţiei de către alte persoane decât autorităţile statului abilitate cu dreptul de a efectua măsuri speciale de investigaţii, poate aduce grave atingeri dreptului la viaţă privată a persoanei şi, concomitent, va face inaplicabile normele din Codul contravenţional şi din Codul penal. Astfel, conform amendamentelor propuse, activitățile de import, export, proiectare, producere şi comercializare a mijloacelor tehnice speciale pentru obţinerea ascunsă de informaţii se înfăptuiesc doar cu avizul și pentru organele abilitate să exercite activitatea specială de investigaţii. Totodată, se interzice utilizarea mijloacelor tehnice speciale pentru obţinerea ascunsă de informaţii de către persoanele fizice sau juridice neîmputernicite în acest sens prin lege. În proiect se mai precizează că, Guvernul trebuie să aprobe clasificatorul mijloacelor tehnice speciale pentru obţinerea ascunsă de informaţii în activitatea specială de investigaţii, precum şi regulamentul cu privire la importul, exportul, proiectarea, producerea şi comercializarea unor astfel de mijloace.