O normă din Legea cu privire la antreprenoriat și întreprinderi a fost declarată neconstituțională, deoarece prevede o sancțiune fixă care nu permite individualizarea în funcție de circumstanțele particulare ale cauzei. În 14 aprilie, Curtea Constituțională a pronunțat o Hotărâre privind excepția de neconstituționalitate a mai multor norme: art. 20 alin. (6) din Legea privind comerțul interior, Hotărârea Guvernului nr. 774 din 20 iunie 2016 cu privire la prețurile de comercializare a produselor social importante în ansamblul său și, în particular, pct. 4 lit. b), și a art. 10 alin. (8) din Legea cu privire la antreprenoriat și întreprinderi. 

Sesizarea privind excepția de neconstituționalitate a fost ridicată de o companie. Autorul sesizării a pretins că articolul 20 alin. (6) din Legea privind comerțul interior și pct. 4 lit. b) din Regulamentul aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 774 din 20 iunie 2016 încalcă articolele 9 alin. (3), 23, 54 și 126 alin. (2) lit. b) din Constituție. Totodată, autorul sesizării a susținut că articolul 10 alin. (8) din Legea cu privire la antreprenoriat și întreprinderi încalcă articolele 16, 20 și 46 din Constituție. 

Curtea a admis parțial sesizarea privind excepția de neconstituționalitate în privința art. 10 alin. (8) din Legea cu privire la antreprenoriat și întreprinderi și a declarat neconstituțional textul „în mărime de 10% din valoarea tranzacției cu mărfuri social importante, dar nu mai puțin de 500 de lei pentru fiecare factură/factură fiscală” din norma menționată. 

Curtea a precizat că până la modificarea cadrului normativ, pentru faptele de neindicare sau indicare incorectă de către agentul economic furnizor în factură/factură fiscală a prețului de livrare pentru o unitate, fixat de agentul economic producător al mărfurilor produse pe teritoriul țării, și a mărimii adaosului comercial cumulativ sau a prețului de achiziție pentru o unitate la mărfurile importate și a mărimii adaosului comercial cumulativ, în cazul livrării mărfurilor social importante, se va aplica o amendă de până la 10 % din valoarea tranzacției cu mărfuri social importante, efectuându-se în fiecare caz o analiză a proporționalității sancțiunii în funcție de circumstanțele concrete. Curtea a precizat că autoritatea responsabilă cu aplicarea prevederii menționate va avea în vedere că sancțiunea aplicată trebuie să asigure efectul disuasiv și preventiv al pedepsei. 

În susținerea deciziei, Curtea observat că articolul 10 alin. (8) din Legea cu privire la antreprenoriat și întreprinderi prevede o sancțiune fixă care nu permite individualizarea în funcție de circumstanțele particulare ale cauzei. Dincolo de simpla constatare a întrunirii condițiilor pentru aplicarea normei, autoritățile competente sunt lipsite de posibilitatea analizei proporționalității sancțiunii în raport cu pericolul social al încălcării, cu împrejurările în care a fost săvârșită fapta, cu circumstanțele personale ş.a. 

Totodată, Curtea a recunoscut constituționale articolul 20 alin. (6) din Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 privind comerțul interior și pct. 4 lit. b) din Regulamentul privind formarea prețurilor de comercializare a produselor social importante, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 774 din 20 iunie 2016 privind prețurile de comercializare a produselor social importante. 

Potrivit Curții, cota adaosului comercial stabilit de lege îi recunoaște agentului economic o marjă care urmărește să-i asigure obținerea unui profit stabil (i.e. 10 %, 20 % și 40 % dintre prețul de comercializare și prețul de achiziție/livrare). Totodată, Curtea a reținut că normele atacate nu impun o obligație de a comercializa anumite produse social importante. Astfel, în cazul în care un agent economic va suferi pierderi financiare pe care nu va fi dispus să le acopere, el va fi liber să renunțe la vânzarea acelui tip de produs. 

Sesizarea în partea ce ține de controlul constituționalității Hotărârii Guvernului nr. 774 din 20 iunie 2016 privind prețurile de comercializare a produselor social importante a fost declarată inadmisibilă

Hotărârea este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării și se publică în Monitorul Oficial. Aceasta poate fi consultată aici.