La data de 11.10.2018 fost inițiată o investigație privind abuzul de poziție dominantă a ,,RZ-TRANSCOM” SA, ,,Baza de Transport Auto-29” SA, ,,Baza de Transport Auto nr. 18” SA, ,,Pond-Trans” SRL, „Servicii Transport Auto” ÎS, ,,Baza de transport Auto-28” SA și ,,Gara Nord” SA (în continuare – Întreprinderile sau Întreprinderi) prin impunerea unor condiții inechitabile de tranzacționare la activitatea de autogară operatorilor de transport rutier.

Acțiunile supuse investigației

Contractele dintre Întreprinderi și operatorii de transport auto conțin clauze care prevăd penalități care pot fi aplicate operatorilor de transport rutier pentru săvârșirea următoarelor încălcări:

  • suspendarea/neîndeplinirea curselor regulate de către operatorii de transport rutier;
  • îmbarcarea călătorului fără bilet de către conducătorii auto pe teritoriul autogării sau pentru îndreptarea acestora în afara teritoriului autogării pentru a fi îmbarcați fără bilet de călătorie; 
  • încălcarea regimului igienico-sanitar și al ordinii publice pe teritoriul și în încăperile autogării.

Aceste clauze au fost analizate de către consiliul concurenței prin prisma art. 11 din Legea Concurenței (abuzul de poziție dominantă).

Piața relevantă a produsului

Piețele relevante în cadrul cărora a fost efectuata investigația sunt următoare:

  • piața activității de autogară în limita teritoriului autogării din or. Rezina, str. Sciusev, 6, pe care activează operatorul autogării „RZTRANSCOM” SA; 
    • piața activității de autogară în limita teritoriului autogării din or. Șoldănești, str. 31 August, 47, pe care activează operatorul autogării ,,Baza de Transport Auto-29” SA; 
    • piața activității de autogară în limita teritoriului autogării din or. Criuleni, str. 31 August, 133, pe care activează operatorul autogării ,,Baza de Transport Auto nr. 18” SA;
    • piața activității de autogară în limita teritoriului autogării din or. Briceni, str. Olimpiiscaia, 3, pe care activează operatorul autogării ,,Pond-Trans” SRL; 
    • piața activității de autogară în limita teritoriului autogării din mun. Chișinău, str. Calea Moșilor, 2/1, pe care activează operatorul autogării ,,Gara Nord” SA; 
    • piața activității de autogară în limita teritoriului autogării din mun. Chișinău, str. Calea Ieșilor, 2/3, pe care activează operatorul autogării „Baza de Transport Auto-28” SA; 
    • piața activității de autogară în limita teritoriului autogării din mun. Chișinău, șos. Hâncești, 230, pe care a activat operatorul autogării „Servicii Transport Auto” SRL.

Acesta este una dintre puținele decizii în care Consiliul Concurenței determină piața geografică la un nivel mai restrâns decât întreaga piață națională. Astfel, Consiliul Concurenței a definit piețele geografice în limita teritoriului autogării în care își desfășoară activitatea fiecare întreprindere în parte. 

Poziția dominantă

Potrivit art. 10 alin. (5) din Legea concurenței, întreprinderile învestite cu drepturi exclusive sunt considerate drept întreprindere cu poziție dominantă pe piața relevantă la care se referă aceste drepturi.

În plus, art. 90 alin. (1) lit. g) din Codul transporturilor rutiere stabilește că întreprinderile înregistrate ce desfășoară activitate de autogară au obligația să încheie contracte de acces în autogară, în conformitate cu graficele de circulație aprobate, cu operatorii de transport rutier deținători de autorizație de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic național pe perioada de valabilitate a programului de transport rutier

Prin prisma acestor norme, Consiliul Concurenței a conchis că, dat fiind faptul că întreprinderile investigate dețin o poziție dominantă pe piața activității de autogară, în raport cu operatorii de transport rutier care au ca punct de pornire, tranzit și sosire autogările date, acestea sunt obligate să contracteze cu operatorii de transport rutier.

Evaluarea acțiunilor prin prisma art.11 din Legea concurenței

În Decizia Plenului Consiliului Concurenței Nr. APD – 38/18-09 din 07.04.2023[1], Consiliul Concurenței a stabilit că acțiunile supuse investigației nu întrunesc elementele constitutive ale componenței de încălcare prevăzută de art. 11 alin. (1) și (2) lit. a) din Legea concurenței. Mai exact, penalitățile stipulate în contractele privind transportul auto de călători și bagaje, deși abuzive, nu au fost puse în aplicare de către operatorii autogărilor. Deci, nu a avut loc abuzul de poziție dominantă de către operatorii de transport rutier.

Propunerile Consiliului Concurenței:

În conexiunea circumstanțelor de drept și de fapt relatate supra, precum și ținând cont de calitatea și competențele deținute de către Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale în sectorul transporturilor rutiere, Consiliul Concurenței consideră oportun elaborarea de către organul central de specialitate, în conformitate cu prevederile legale ale Codului transporturilor rutiere nr. 150 din 17.07.2014, a unui Regulament cu privire la autogări care să includă inter alia un contract-cadru privind transportul auto de călători și bagaje pe rutele regulate sau să prevadă clauzele obligatorii care urmează a fi stipulate în contractele încheiate între operatorii de autogări și operatorii de transport rutier.