O inițiativă legislativă elaborată cu scopul de a consolida capacitățile Institutului Național al Justiției (INJ) și a competențelor audienților INJ a fost votată în lectură finală de Parlament.

Potrivit Direcției comunicare și relații publice a Parlamentului Republicii Moldova, documentul conține o serie de facilități pentru audienții Institutului Național al Justiției, precum și obligația de a prezenta declarația de avere și interese personale.

Referitor la examenul de admitere, se propune introducerea obligativității de a publica pe pagina web a INJ rezultatele fiecărei probe și, ulterior, rezultatul final al examenului. Totodată, termenul de contestare a rezultatelor examenului de admitere va fi modificat de la 48 de ore la două zile lucrătoare.

În contextul în care Institutul Național al Justiției se confruntă cu un deficit de formatori, în special judecători la Curtea de Apel și Curtea Supremă de Justiție, se propune diminuarea volumului de muncă pentru judecătorii și procurorii care activează, prin cumul, în calitate de formatori. Suplimentar, se introduce posibilitatea ca și experții internaționali să poată activa în calitate de formatori.

Alte prevederi ale proiectului de lege se referă la reglementarea statutului de conducător al stagiului de practică, modul de constituire a Comisiei pentru examenul de absolvire etc. Totodată, directorul INJ va fi ales prin concurs pentru un mandat de patru ani, iar aceeași persoană va putea exercita cel mult două mandate de director.