Un nou mecanism de responsabilizare a operatorilor economici care intenționează să depună contestație în cazul unei proceduri de achiziție publică. În esență, se propune ca operatorul economic odată cu contestația să depună și garanția pentru contestație în valoare de 1% din valoarea estimată a achiziției a procedurii de achiziție publică, la contul trezorerial al Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor, dar nu mai mult de 100.000 lei, iar Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor nu are dreptul să pretindă la plata garanției pentru contestație și se restituie contestatarului (la contul bancar) în termen de trei zile lucrătoare după soluționarea contestației/adoptarea deciziei de către instituția competentă.

Prevederea este stipulată într-un proiect de lege care conține propuneri de modificare și completare a Legii privind achizițiile publice, înregistrat în Parlament.

Proiect de lege vizează completarea articolului 82 cu două alineate noi, și anume: reglementarea interesului, astfel încât să fie reglementate expres condițiile în care o persoană se consideră interesată în obținerea contractului și, respectiv, în cazul neîntrunirii condițiilor respective devine incidentă; obligativitatea operatorului economic să-și exercita cu bună credință drepturile garantate în procesul de atribuire a contractului de achiziție publică.

Totodată, se propune reducerea termenului acordat pentru rectificarea/completarea contestației de la cinci la trei zile, acesta fiind considerat un termen rezonabil pentru întreprinderea acțiunilor de rectificare a elementelor contestației și care va avea efect pozitiv asupra termenului general stabilit de soluționare a contestației – 20 de zile lucrătoare.

În articolul 84 se propun modificări ce vizează includerea principiului disponibilității, prevedere care clarifică din punct de vedere normativ limita de competență a Agenției, întru excluderea oricăror interpretări. Astfel, prin includerea principiului dat Agenția va soluționa contestațiile doar în limita pretențiilor înaintate de către contestatori. Totodată, se propune de a fi completat acest articol cu prevederi ce ar permite soluționarea litigiului întru-un mod mai rapid și eficient pentru cazurile în care autoritatea contractantă acceptă pretențiile înaintate de către contestator și aplică măsurile de remediere corespunzătoare fără a aștepta o decizie din partea Agenției în acest sens.

De asemenea, este reglementată procedura scrisă de soluționare a contestațiilor. Astfel, ședințele publice urmând a fi obligatorii doar dacă părțile solicită expres desfășurarea unei ședințe sau Agenția consideră necesar desfășurarea unei astfel de ședințe, iar în cazurile în care se depun contestații pe marginea procedurilor de rezonanță cu impact social reprezentanții societății civile pot solicita Agenției desfășurarea unei ședințe publice.