Biroul OSCE pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (ODIHR) a venit cu o serie de recomandări menite să îmbunătățească calitatea Legii cu privire la unele măsuri referitoare la selecția candidaților pentru funcția de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor și procurorilor, și a Regulamentelor conexe acestuia privind organizarea și funcționarea și de evaluare a Comisiei. Analiza juridică a Legii menționate fost solicitată de către Avocatul Poporului în 1 aprilie 2022.

Drept urmare a solicitării, ODIHR a efectuat o analiză juridică a gradului de aliniere a Legii la standardele internaționale ale drepturilor omului și la angajamentele OSCE.

Opinia abordează aspectele-cheie și indică care sunt domeniile problematice. Subsecvent, ODIHR prezintă un șir de recomandări pentru a spori calitatea actului legislativ vizat și a Regulamentelor conexe acestuia privind organizarea și funcționarea și de evaluare a Comisiei. 

Recomandările vizează domenii de aplicare, precum: 

  • Componența Comisiei Independente de Evaluare a integrității

Includerea expresă în textul Legii a unui mecanism (mecanisme) care să asigure o reprezentare echilibrată sporită a femeilor și bărbaților;

  • Competențele Comisiei de Evaluare

Să fie revizuită Legea în timpul procesului de evaluare, în consultare cu Comisia și cu alte părți interesate relevante și să se asigure că, în cazurile în care evaluarea candidaților nu a fost finalizată până la data la care Legea își încetează valabilitatea, orice proceduri ulterioare de evaluare a candidaților rămași nu se vor abate de la criteriile de integritate stabilite în prezenta Lege;

  • Colectarea informației

Să se clarifice în ce cazuri sursa de informații relevantă procedurii de evaluare a candidatului urmează să rămână confidențială, precum și să se definească procedura și motivele care ar permite unui candidat să solicite dezvăluirea informațiilor confidențiale. O astfel de cerere de acces la informații confidențiale trebuie să fie evaluată și soluționată printr-o decizie motivată de către Comisia de evaluare a integrității;

Să se elaboreze în Regulamentul de organizare și funcționare sau în Regulamentul de evaluare normele de colectare a probelor relevante pentru procedura de evaluare a candidatului, inclusiv, dar fără a se limita la modalitatea de selecție a persoanelor care verifică profilul candidaților și la metodologia de colectare și verificare a informațiilor;

Să fie clarificată etapa la care pot fi furnizate informațiile noi sau suplimentare, relevante procesului de evaluare a candidatului, de exemplu ulterior sau în timpul audierii, precum și când și cum Comisia efectuează evaluarea aspectului ce ține de „justificarea” furnizării unor astfel de informații;

  • Criteriile de evaluare

Să fie consolidate prevederile Regulamentului de evaluare prin precizarea mai concretă a domeniului de aplicare și a semnificației termenului „integritate etică”, în scopul evitării uzului excesiv de vast al acestui termen;

Să se includă în mod expres în Lege sau în Regulamentele Comisiei cel puțin reglementările de bază și principalele elemente pentru fiecare criteriu de evaluare, precum și cu referire la standardele de colectare a informațiilor (procedură, probe, admisibilitate etc.), pentru a se asigura transparența și reducerea posibilității adoptării unor decizii arbitrare, precum și pentru precizarea ponderii/punctajului acordat diferitor elemente pentru rezultatul final al evaluării;

  • Confidențialitatea

Se recomandă întocmirea unei liste de persoane, luându-se în considerare, pe de o parte, dreptul la viață privată al acestora și, pe de altă parte, informațiile esențiale care necesită a fi colectate în scopul evaluării privind aceste persoane;

  • Probele

Să se introducă mecanisme în oricare dintre Regulamentele relevante pentru a se asigura că toate informațiile furnizate prin sursele prevăzute de Lege și pe care se bazează evaluarea sunt verificate în mod corespunzător și să se stipuleze în Lege sau în Regulamentele în cauză că probele obținute în mod ilegal urmează a fi declarate drept inadmisibile, similar probelor administrate în cadrul procedurii civile, contravenționale sau penală;

  • Termenele

Să se ia în considerare posibilitatea de a fi prelungit termenului de depunere a informațiilor solicitate de către candidați și să se ofere Comisiei posibilitatea ca aceasta să prelungească termenul pentru colectarea, verificarea și analiza ulterioară a datelor;

  • Audierile

Elucidarea în Regulamentul de organizare și funcționare a criteriilor și procesului decizional în caz de audiere integral (sau parțial) publică;

  • Procesul decizional

Includerea în textul Regulamentelor a prevederii prin care, în caz de conflict de interese, membrul respectiv al Comisiei de evaluare a integrității este obligat să se abțină de la votul aferent luării deciziei de evaluare privind candidatul vizat;

  • Caracterul public al deciziei

Să se obțină un echilibru corespunzător între interesul privat al unui candidat și interesul public față de un proces transparent atunci când se publică decizia ce conține datele private ale unui candidat și să se suspende publicarea deciziei până la etapa finală de contestare a acesteia și pronunțarea deciziei finale de către organul de contestare;

  • Contestarea deciziei Comisiei de evaluare

Să se includă un număr mai mare de judecători pentru a permite efectuarea recuzărilor. Această măsură este realizabilă cel mai bine printr-o alocare aleatorie a cererilor de contestare a deciziilor Comisiei către complete diverse formate din judecători specializați în cauze penale, civile și contravenționale;

Cererea de contestare a deciziei să aibă un efect suspensiv asupra deciziei Comisiei, iar candidatul ar trebui să poată participa la concurs, inclusiv pentru selecție sau alegeri, până la confirmarea deciziei Comisiei de către instanță;

Să se includă expres în Lege drepturile procedurale ale candidatului care înaintează o cerere de contestare a deciziei Comisiei de evaluare.

Finalmente, autoritățile publice sunt încurajate să se asigure că orice legislație viitoare, precum și legislația conexă sunt supuse unor consultări incluzive, vaste și eficiente, inclusiv cu societatea civilă, oferind oportunități egale de participare pentru femei și bărbați. În conformitate cu principiile enunțate mai sus, astfel de consultări ar trebui să aibă loc în timp util, la toate etapele procesului de elaborare a legilor, inclusiv în fața Parlamentului.

Avocatul Poporului, Ceslav Panico,  consideră crucială asigurarea rigorilor unui proces democratic și transparent odată cu demararea procedurii de evaluare externă „Pre-Vetting” în sporirea încrederii societății în sistemul  justiției, implicit în calitatea și echitatea actului justiției.