Un juriu din California urmează să decidă cine este de vină după ce un copil de doi ani și-a lovit mama însărcinată cu o Tesla model X, într-un proces civil care ar putea ridica întrebări cu privire la caracteristicile de siguranță ale vehiculului și ar putea obliga compania de mașini electrice a lui Elon Musk să plătească daune considerabile, scrie Digi24.ro.

Procesul care se va desfășura la o instanță din Santa Clara va începe săptămâna aceasta.

Mama susține că mașina Tesla Model X era ”defectă”

În 2019, Mallory Harcourt, o mamă din California, a intentat un proces împotriva Tesla după accident, acuzând-o de neglijență, fraudă și răspundere pentru produse. Harcourt susține în proces că noul ei SUV Model X din 2018 era ”defect” din fabricație, întrucât fiul ei de doi ani a reușit să-l pornească și să o lovească cu el, accidentul petrecându-se în curtea familiei din Santa Barbara, pe data de 27 decembrie 2018.

Mama, care la acea vreme era însărcinată în opt luni cu cel de-al doilea copil, a fost lipită de un perete din garaj, în timp ce vehiculul a accelerat, potrivit plângerii. Harcourt a suferit fracturi, înclusiv la bazin, și a născut-o prematur pe fiica ei după aproximativ o săptămână.

”Rănile lui Mallory s-au vindecat în timp, dar durerea ei este permanentă”, au scris avocații lui Harcourt într-un document juridic din 8 aprilie.

”Nimeni nu s-ar putea aștepta ca un copil de doi ani care se urcă într-o mașină parcată și cu frâna activată să o pornească, să iasă din parcare și să se deplaseze. Un astfel de vehicul este defect”, se mai spune în același document.

Harcourt și soțul ei au achiziționat un Model X ca vehicul de familie după ce au văzut reclame care spuneau că acesta este ”cel mai sigur, mai rapid și mai performant SUV făcut vreodată”.

Accidentul a avut loc la doar patru zile după ce cei doi părinți au cumpărat mașina. La un moment dat, când Mallory Harcourt și fiul ei au ajuns cu mașina acasă, băiatul a ”scăpat” câteva secunde de sub supravegherea mamei și s-a urcat în mașină, în zona pentru picioare. ”Apoi a atins pedala de frână, care a pornit mașina și a închis automat portiera șoferului. Câteva secunde mai târziu, copilul - B.H. - a întins mâna și a atins maneta schimbătorului de viteze din zona volanului, ceea ce a scos mașina din modul parcare și a pornit-o. B.H. a apăsat apoi pedala de accelerație, iar mașina a început să se miște înainte. Din momentul în care B.H. a intrat în Tesla și până când aceasta s-a pus în mișcare au trecut doar câteva secunde”, spun avocații în documentul depus la instanță.

Harcourt a văzut mașina pornită, dar n-a avut timp să reacționeze. ”Ea s-a deplasat spre partea din față a mașinii în speranța că aceasta o va recunoaște și va opri, deoarece Tesla era echipată cu tehnologie care îi spune vehiculului că va lovi ceva și va opri”, se mai spune în document. Însă nu s-a întâmplat așa, iar femeia a fost lovită. ”Tesla a intrat în ea chiar sub talie și a ridicat-o de la sol, apoi a zdrobit-o de biciclete și diverse obiecte din spatele garajului”, se arată în dosar.

Impactul i-a fracturat pelvisul în mai multe locuri și i-a provocat și alte leziuni serioase.

Vecinii au intervenit și au ajutat-o să elibereze de vehiculul care a împingea în perete.

Tesla a dat vina pe mamă

Tesla susține în documentele de la instanță că Harcourt este singura vinovată pentru incident și că designul Modelului X i-a salvat, probabil, viața.

”Dovezile vor arăta că doamna Harcourt a fost singura cauză a rănirilor sale și că funcțiile sofisticate de asistență pentru Modelul X au salvat-o pe ea și pe copiii ei de răni mult mai grave”, au menționat avocații Tesla.

”Doamna Harcourt și-a lăsat fiul de doi ani nesupravegheat lângă un vehicul care avea două uși deschise și cheile în interior, suficient de mult pentru a-i permite să urce în vehicul, să calce pedalele și să îl pună în viteză”, au mai spus avocații Tesla.

În documente se mai spune că femeia a luat ”decizii proaste, care au supus-o pe ea, pe fiul ei și pe copilul nenăscut la un risc semnificativ”.

Avocații producătorului de automobile au explicat în documentul de la instanță că Modelul X este un vehicul complet electric, iar apăsarea frânei îl pornește la fel cum se întâmplă la rotirea cheii la o mașină pe benzină.

Tesla s-a mai confruntat cu procese legate de siguranță

Tesla a mai ajuns în instanță din cauza problemelor de siguranță. La fel ca mulți producători de automobile, a fost dată în judecată din cauza accidentelor și pentru diverse alte probleme. Proprietarii de Tesla au dat în judecată producătorul auto pentru orice, de la incendii și până la incidente de frânare.

Anul trecut, o femeie a dat în judecată Tesla după ce modelul trei al soțului ei ar fi explodat la impact, iar acesta a murit. În 2022, un juriu din Florida a acordat familiilor a doi adolescenți care au murit într-un accident cu Tesla despăgubiri de 10,5 milioane de dolari, în condițiile în care companiei i s-a atribuit 1% din vina pentru accident.

În ultimii ani, Tesla a fost supusă unei atenții sporite din partea autorităților de reglementare în ceea ce privește tehnologia de asistență a șoferului.