Autor: Iuliana Mămăligă, jurnalist, licenţiată în comunicare, copywriter 

Cuvântul avocat inspiră putere, justiţie, respect. În minte se conturează o persoană elevată, solidă, cu o imagine impecabilă, cu o cultură generală de nedescris, un om căruia nu-i poţi ascunde prea multe! Ok, vorbim în mod ideal acum. 

Portretul avocatului în spaţiul public, mass-media, Social Media are o valoare importantă în activitatea sa. Şi această ramură a justiţiei are dreptul să-şi construiască o strategie de promovare a imaginii, conform regulamentului de etică şi deontologie al meseriei. 

Avocatura este un subiect nişat, dar care poate capta atenţia chiar şi audienţei care niciodată nu s-ar fi gândit că ar putea urmări pagina de Instagram a unui om cu mantie şi Cod Civil în servietă! 

Să începem cu textele. Da, din păcate nimeni nu iubeşte postările lungi şi cu termeni juridici. În acest caz, vom fi adoptat tactica: maximum de informaţii, în minimum de cuvinte. Limbajul trebuie să fie armonios, atât pentru cunoscătorii de legi, cât şi pentru simpli cetăţeni. Şi, încă un secret, simţul umorului şi ironia fină încă nu a fost anulată, nici în cazul postărilor cu caracter juridic! 

Gramatica este şi ea un indicator al profesionalismului avocatului. Din păcate, mulţi angajaţi în acest sistem scriu cu greşeli ortografice, calchieri din limba rusă, engleză, adoptă un limbaj de cartier pe alocuri, iar aceste momente minore, adunate toate, ştirbesc din imaginea avocatului, iar oamenii încep să pună la îndoială competenţele acestuia. 

Ce postăm pe Social Media pentru a capta audienţă şi atenţie, dacă suntem avocaţi? Fiecare îşi are propria strategie. Pe lângă postările specifice profesiei, avocatul poate să povestească şi să inspire urmăritorii cu exemple din viaţa personală (nu neapărat vorbim de soţ, soţie, familie etc., dar ceea ce e după uşa cabinetului de avocatură), să povestească despre cazuri (în limita legii), să vină şi cu postări mai lejere, care pot distinde audienţa. 

Sau, pot crea un hashtag sau o rubrică, pot alege o zi în săptămână în care vor posta un anumit tip de conţinut, astfel vor fideliza publicul. 

Îmi aduc aminte cum discutam cu nişte colegi, voiam să intervievăm un avocat ce apăra interesele unui politician. Şi i-am sugerat ca titlul denumirea filmului „Avocatul Diavolului”, care îi are în rol central pe Al Pacino şi Keanu Reeves. Din păcate, omul a refuzat! Dar, era să fie un material captivant începând cu titlul acestuia! 

Imaginea avocatului se referă şi la ţinuta sa, la garderobă şi vestimentaţie. El nu este persoana posacă, sobră şi doar în culori închise. Din contra, vorbim despre stil şi rafinament, asortări armonioase de culori. Chiar dacă în instanţă regula impune portul mantiei, în spaţiul public deja e alt dress code. 

Investiţia într-o şedinţă foto profesionistă este o idee bună. Azi imaginile vorbesc mai tare decât orice text. 

Cui nu-i plac avocaţii din serialul „Suits”? Ştiu, e doar un film, dar poţi învăţa multe din acesta, iar eu îl recomand celor care încă nu l-au văzut!

O altă recomandare ar fi găsirea unui element ce îl deosebeşte pe avocat de colegii lui de breaslă. De exemplu, cineva se promovează ca fiind un avocat al familiei, cineva – al companiilor imobiliare, iar lista poate continua. Contează mult să afli care este cireaşa de pe tort a meseriei tale! 

Iuliana Mămăligă este licențiată în comunicare, iar din 2012 a început să activeze în calitate de jurnalist profesionist. Timp de câtiva ani a fost redactor la VIP magazin, dar și la alte publicații. Din 2015, lucrează pentru imaginea unor avocați. În 2021 a absolvit cursul Brand Management: Aligning Business, Brand and Behaviour, University of London.

Contact: Iuliana Mămăligă - 079771110 
Facebook, Instagram