Executorii judecătorești nu fac înțelegeri anticoncurențiale atunci când stabilesc onorariile pentru serviciile prestate și nu împart piața serviciilor. În 23 februarie, Consiliul Concurenței a comunicat că a finalizat investigația referitor la semnele încălcării prevederilor art. 5 din Legea concurenței de către executorii judecătorești, inițiată după publicarea articolului ”Executor judecătoresc, amendat pentru concurență neloială” pe portalul BizLaw.

După publicarea articolului pe portalul nostru, în care s-a relatat cazul unui executor judecătoresc care a fost amendat de Colegiul disciplinar al executorilor judecătorești pentru că ar fi cerut de la un debitor un onorariu mai mic decât prevede legislația, a fost suspectată o problemă concurențială pe piața executării documentelor executorii. Ulterior, în baza unei note a Direcției Anticartel referitoare la acorduri îndreptate spre coordonarea prețului și împărțirea piețelor de către executorii judecătorești, Plenul Consiliului Concurenței a emis o decizie de inițiere a unei investigații cu privire la semnele încălcării art. 5 din Legea concurenței de către executori. Obiectul investigației l-a constituit acțiunile comise de către executorii judecătorești prin intermediul Uniunii Naționale a Executorilor Judecătorești (UNEJ) și a Camerelor teritoriale a executorilor judecătorești (CTEJ) îndreptate spre coordonarea prețului și împărțirea pieței, la executarea documentelor executorii.

Problema concurențială a fost examinată în perioada 12.10.2017 (data publicării articolului pe Bizlaw) – 28.10.2021 (data emiterii raportului de investigație).

În cadrul investigației, au fost solicitate informații de la Ministerul Justiției, UNEJ, CTEJ Nord, CTEJ Centru, CTEJ Sud și poziția practicienilor din domeniul avocaturii, care interacționează direct cu executorii judecătorești.

Ministerul Justiției a comunicat că nu a înregistrat plângeri din partea executorilor judecătorești referitor la competența teritorială atribuită.

UNEJ a informat despre faptul că stabilirea competenței teritoriale se realizează în baza unor discuții cu toți executorii și prin prisma criteriilor stabilite de Regulamentul de activitate al CTEJ, putând fi modificată. De asemenea, UNEJ a menționat despre faptul că atribuirea competenței teritoriale nu este discreționară și poate fi contestată. Ca și Ministerul Justiției, UNEJ a informat că au existat puține plângeri din partea executorilor, referitoare la competența teritorială atribuită. Și reprezentanțele CTEJ au informat despre lipsa plângerilor la acest subiect.

Reprezentanții avocaturii (BAA ”Efrim Roșca și Asociații”, BAA ”ACI Partners”, BAA ”M. Macovei și Partenerii”) au menționat că selectează pentru clienții lor executorii, ținând cont de reputația pe piață/experiență/resurse etc. Birourile de avocați a căror opinie a fost solicitată au comunicat despre lipsa situațiilor de refuz din partea executorilor judecătorești de recepționare a documentelor executorii, pentru care competența teritorială nu este stabilită expres, sau nu există un temei juridic pentru o astfel de situație.

Astfel, potrivit autorității de concurență, în cadrul investigației nu au fost identificate circumstanțe, respectiv probe suficiente, care ar demonstra existența unor acorduri între executorii judecătorești, UNEJ și CTEJ, îndreptate spre coordonarea prețului și împărțirea pieței la executarea documentelor executorii. Consiliul menționează că prevederile de atribuire a competențelor teritoriale executorilor și stabilirea taxelor pentru executarea documentelor executorii sunt reglemente expres de legislație.

Astfel, nu au fost întrunite cumulative condițiile necesare pentru a constata încălcarea art. 5 din Legea concurenței, iar investigația a fost încetată.

Decizia Plenului Consiliului Concurenței la acest subiect poate fi contestată de UNEJ, CTEJ, executori -  în termen de 30 de zile de la recepționare, la Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani.