Autor: Ana Iovu, Casa de avocatură „Cobzac & Partners” Tuturor ni s-a întâmplat și, din păcate, destul de frecvent, să fim contactați telefonic sau să primim tot felul de e-mailuri cu publicitate nesolicitată și nedorită. Fie că este vorba despre o sală de sport, care are tot felul de promoții speciale pentru vară, un salon de frumusețe, care îți propune niște proceduri miraculoase, sau o companie numele căreia îl auzi pentru prima dată, care a primit numele, prenumele și numărul tău de telefon de la un prieten care a vrut să îți acorde și ție ocazia să beneficiezi de careva servicii sau să cumperi careva produse. Adesea, primul lucru la care ne gândim este de unde știe o persoană total necunoscută numele, prenumele, numărul de telefon și, uneori, chiar și alte informații despre noi. Deși acest lucru nu ni se pare în regulă, nu realizăm că, de fapt, datele noastre cu caracter personal pot fi prelucrate ilegal de către niște terți fără acordul nostru. Conform Legii privind protecția datelor cu caracter personal, date cu caracter personal reprezintă orice informaţie referitoare la o persoană fizică identificată sau identificabilă (subiect al datelor cu caracter personal). Persoana identificabilă este persoana care poate fi identificată, direct sau indirect, prin referire la un număr de identificare sau la unul ori mai multe elemente specifice identităţii sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale sau sociale. O listă cu diferite categorii de date cu caracter personal putem să găsim în Anexa nr. 1 la Cerinţele faţă de asigurarea securităţii datelor cu caracter personal la prelucrarea acestora în cadrul sistemelor informaţionale de date cu caracter personal, aprobate prin Hotărârea Guvernului Nr. 1123 din 14.12.2010. Cert este că numele, prenumele, numărul de telefon, adresa e-mail sunt date cu caracter personal. Principala regulă pe care trebuie să o știm este că prelucrarea datelor cu caracter personal trebuie să se efectueze cu consimţământul subiectului datelor cu caracter personal. Legea prevede anumite excepții de la această regulă, însă publicitatea nesolicitată trimisă pe telefon sau pe adresa e-mail nu se încadrează în aceste excepții. Pentru a elimina orice neclarități, este important de explicat anumite noțiuni. În primul rând, trebuie să vedem ce înseamnă prelucrare. Această noțiune cuprinde tot spectrul de operaţiuni care se efectuează asupra datelor cu caracter personal, de exemplu, colectarea, înregistrarea, organizarea, stocarea, păstrarea, restabilirea, adaptarea ori modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea, dezvăluirea prin transmitere, diseminare sau în orice alt mod, alăturarea ori combinarea, blocarea, ştergerea sau distrugerea. Un alt aspect nu mai puțin important este să definim consimțământul, în acest sens, accentuăm că trebuie să ne conducem după definiția dată noțiunii respective anume din Legea pentru protecția datelor cu caracter personal, care este relevantă în acest caz. Astfel, consimţământul subiectului datelor cu caracter personal reprezintă orice manifestare de voinţă liberă, expresă şi necondiţionată, în formă scrisă sau electronică, conform cerinţelor documentului electronic, prin care subiectul datelor cu caracter personal acceptă să fie prelucrate datele care îl privesc. Deci, nu este vorba despre orice manifestare de voință. În afară de alte condiții, o deosebită atenție trebuie să atragem asupra formei în care trebuie exprimat consimțământul: în scris sau electronic, conform cerințelor documentului electronic, un acord verbal nefind suficient în acest caz. Nu mai puțin important este faptul că anume titularul datelor cu caracter personal trebuie să dea acordul. Faptul că un prieten sau un cunoscut oferă datele dumneavoastră cu caracter personal unui magazin de cosmetică naturistă, nu le dă dreptul reprezentanților acestuia să vă sune sau să vă trimită e-mailuri cu tot felul de promoții și publicitate. De asemenea, accentuăm că, consimţământul privind prelucrarea datelor cu caracter personal poate fi retras în orice moment de către subiectul datelor cu caracter personal. De cele mai multe ori, nu întreprindem nicio acțiune, refuzăm oferta, spunem că nu ne interesează publicitatea sau promoția și sperăm să nu mai fim telefonați. Totuși, uneori, în ciuda refuzului nostru, peste o lună sau chiar mai puțin timp, suntem contactați din nou. În cazul în care răbdarea va ajunge la limită, puteți să vă adresați cu o plângere la Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal (CNPDCP). Plângerea trebuie depusă în termen de 30 de zile din momentul depistării încălcării, conform art. 27 din Legea privind protecția datelor cu caracter personal. Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal trebuie să emită o decizie motivată care, ulterior, poate fi contestată în instanța de contencios administrativ, în cazul în care nu sunteți de accord cu ea. Dar, trebuie să luăm în considerare și faptul că resursele CNPDCP nu sunt nelimitate. De aceea, trebuie șă știm că, de exemplu, cu cât mai multe plângeri referitor la o anumită firmă vor fi, cu atât probabilitatea efectuării unui control planificat și, posibil, sancționarea acesteia, este mai mare. În acest sens, menționăm pct. 8 din Ordinul CNPDCP nr. 14 din 12.05.2014 cu privire la aprobarea Regulamentului privind controlul legalităţii prelucrărilor de date cu caracter personal: ”8. La planificarea efectuării controalelor planificate, se va lua în calcul informaţiile şi eventualele riscuri ce au fost constatate/obţinute/deduse în urma activităţilor anterioare de control ale Centrului, inclusiv ţinându-se cont de numărul şi specificul plîngerilor subiecţilor de date cu caracter personal, precum şi tendinţele de dezvoltare a unor anumite domenii supuse vulnerabilităţilor interne şi/sau externe la capitolul asigurării securităţii prelucrărilor de date cu caracter personal”. În afară de consimțământ, cel care prelucrează date cu caracter personal trebuie să fie înregistrat la CNPDCP în calitate de operator de date cu caracter personal sau trebuie să fie persoană împuternicită de un astfel de operator. Dar, probabilitatea să nu fie înregistrat este destul de mare. Site-ul CNPDCP oferă posibilitatea de a căuta în baza de date a acestuia operatorul, în funcție de mai multe criterii, cum ar fi după denumire. Prin urmare, nu este dificil de determinat dacă cineva este sau nu înregistrat ca operator sau prelucrează date cu caracter personal în mod ilegal. Cel care încalcă legislaţia privind protecţia datelor cu caracter personal poate fi sancționat conform art. 741 din Codul contravențional. Totuși, amenzile sunt destul de modeste dacă e să comparăm cu alte state precum Germania, unde apelurile de telemarketing fără acordul persoanei apelate sunt interzise din august 2009. Ele sunt considerate infracțiuni, iar amenzile aplicate pot ajunge și la sume de 50.000 de euro. Se merită de menționat că și Legea privind comerțul electronic interzice  trimiterea comunicărilor comerciale prin poşta electronică, cu excepţia cazului în care destinatarul şi-a exprimat în prealabil consimţământul pentru a primi asemenea comunicări. Din păcate, însă, legea nu prevede expres nicio sancțiune pentru încălcarea acestei norme. Nu ne rămâne decât să sperăm că legiuitorul va acorda mai multă atenție asupra acestei problematice și că, în curând, vom avea mai multe prevederi legale funcționale, care să reglementeze acest aspect și sancțiuni care să motiveze la respectarea legii.